הכל על הסלאם

משוררים, שחקנים, ראפרים, מוסיקאים, מתכנתים, סטודנטים, רופאים מתמחים, נביאים, לוחמי חירות וכל מי שלא יכול לשבת בשקט, עולים בזה אחר זה על הבמה עם קטעי ספוקן-וורד, שירה מדוברת, נבואות זעם ומונולוגים מנבכי מוחם הפואטי. הקהל המסור הוא שקובע – מי נעם לאוזניו, ויעלה לבצע שיר נוסף פרי עטו.

 

על הפואטרי סלאם בעולם

הפואטרי סלאם הומצא בשיקאגו של שנת 1984 על ידי משורר ופועל בניין בשם מארק סמית' (אז מה?!). עד מהרה הפך הפואטרי סלאם לאחת התופעות האמנותיות הגדולות בעולם עם סלאמים שמתרחשים על בסיס קבוע ביותר מ-40 מדינות. מידע מרתק ומדוקדק על המתרחש בפואטרי סלאם בעולם ניתן למצוא בקלות ברשת. אנחנו נתמקד בסצינת הסלאם המקומית.

הפואטרי סלאם בישראל

למרות שאמני וערבי ספוקן וורד היו בארץ כנראה כבר מלפני הקמתה (בטוח שאלכסנדר פן היה ספוקנוורדיסט מעולה), ערב הפואטרי סלאם הראשון התרחש בינואר 2012, על במת תאטרון "האינקובטור" בירושלים. מייסדי הפואטרי סלאם בארץ, פדרו גראס, אלן פותלס ואריק אבר, נפגשו שנה לפני כן בליין אירועי הספוקן וורד "word up!" שאירגנה ענבל בנימין ב"לימה-לימה" בתל אביב.

הארועים הראשונים בירושלים היו מצומצמים הן מבחינת הקהל והן מבחינת המשוררים, וקיום הארוע הבא תמיד היה מוטל בספק קל. אך הארועים לא פסקו אלא להפך, התרבו! באוקטובר 2012 התרחש הסלאם הראשון בלבונטין 7 בתל אביב, בתחילת 2013 התקיים הסלאם החיפאי הראשון בסינקופה בר בחיפה ומשם הדרך לבאר שבע הייתה קצרה.

כיום, ערבי פואטרי סלאם מתקיימים על בסיס חודשי בארבע ערים אלו. עשרות משוררים פעילים כותבים ומגיבים על המתרחש בסביבתם ואלפי מבקרים מסורים פוקדים את הערבים, מריעים למשמע דיוק במילים, שואגים למראה אי צדק פואטי, מצביעים בנוכחותם, שוב ושוב, על אמנות שישראל זקוקה לה כמו אוויר לנשימה.

מילון מושגים למתחילים

ספוקן וורד

ז'אנר אמנותי הידוע בעברית כ"שירה מדוברת" או "הטחת שירה" או "שירת רחוב". ובהגדרה הכללית – אלו טקסטים שנכתבים לביצוע בימתי, סוג של שירה שפרט ללהטוטנות מילים דורשת גם דיוק בימתי, עד כדי כך שלא ניתן לנתק את הכתיבה מהביצוע.

פואטרי סלאם

הפורמט שהמציא מארק סמית', ובו מספר משוררים מבצעים במהלך הערב קטעי ספוקן וורד ומקבלים פידבק מיידי מהקהל ומהאנשל"טים (תכף תבינו מה זה). המשורר עם ה"ציון" הגבוה ביותר בסוף הערב זוכה במיקרופון הזהב הנחשק!

אנש"לטים

(נו באמת, צריך להסביר הכל?) אנשים עם שלטים, חמישה אנשים מהקהל שבתחילת הערב, באופן אקראי לחלוטין, מקבלים לידיהם שלטים מחיקים ולאחר כל קטע שמבוצע על הבמה, רושמים על השלטים הללו מספר מ1-10 כאשר הם לוקחים בחשבון את איכות הכתיבה והביצוע של המשורר. האנש"לטים אמנם מוגבלים עד הספרה 10 אבל הם יכולים (ואף מעוּדדים) לכתוב על הלוח איזו ספרה שמתחשק להם, לדוגמא: 103,12,5007, אינסוף וכד'. למה? כי הנקודות הן לא הנקודה. הנקודה היא השירה!

מיקרופון הזהב

הפרס הגדול, משוש חייו ופסגת שאיפותיו של כל סלאמר. מדי שנה אנחנו מזמינים מעצב להכין לנו את גביע "מיקרופון הזהב". המיקרופון נודד מערב לערב והזוכים חורטים עליו את שמותיהם. בסלאם הגדול של סוף השנה, מיקרופון הזהב מוענק למשורר או למשוררת שזכו בו הכי הרבה פעמים לאורך השנה.

לפניכם תיאור מיקרופוני הזהב של הפואטרי סלאם עד כה:

2013 מיקרופון הזהב המקורי – מיקרופון נורמטיבי שייצא מכלל שימוש ונצבע בספריי זהב בידי פדרו גראס, שוכן על המדף של צביה מרגליות (יש שמועות שניתן לראות את המיקרופון לפני שהפך למיקרופון הזהב בקליפ של להקת ויקטור ג'קסון "סופר אגו").

2014 מיקרופון הזהב השקוף (והמתפרק) – עוצב על ידי בן שקולניק, שהפתיע אותנו עם המיקרופון השקוף, אשר נח בקופסא מיוחדת מרופדת בצמר כבשים (מזוייף). בסוף השנה התפרק המסכן לשלושה חלקים. המיסטיקנים מספרים שהמיקרופון הרגיש שבסוף השנה יהיה תיקו מרגש בין שלושה משוררים ופירק את עצמו ביודעין בכדי למנוע קנאת משוררים שתוביל לסכסוך עקוב מדם. אך לא היה בכך כל צורך – שכן בהסכמה גורפת המיקרופון ניתן לאור סחייק, שאחסן אותו בבויידם.

2015 מיקרופון הזהב המאיר – עוצב על ידי איתן שפר. כשמו כן הוא, מיקרופון שלחיצה מדויקת על המתג החבוי תדליק את ראש המיקרופון (שדומה יותר לכדור טניס) שהודפס במדפסת תלת ממד במיוחד בשביל מטרה זו! את המיקרופון קטף לא אחר מאשר פדרו פאקינג גראס, מאבותינו הגשמיים והרוחניים.

2016 מיקרופון הזהב כשרשר בלינג-בלינג – עוצב על ידי איתי צור (שחיגר). בקצה שרשר זהוב ומרשים משתלשל לו המיקרופון המוזהב והנוצץ, עליו חרוטה בצורה אנכית המילה "סלאם". מתקשרים עם העולמות שמעבר טוענים כי הניצוץ החזק נובע מהאנרגיה המרוכזת של תשוקת המשוררים, מצפון ועד דרום, אל השרשר הנכסף. כבכל שנה, רק כיסופיו של משורר אחד נענו. היה זה לא אחר מאשר אריק אבר, שזכה בשרשר המוזהב.

2017 מיקרופון היד הכרותה – עוצב על ידי נגה גולן. המיקרופון היקר מפז אחוז בהרואיות ביד לבנה כשיש ומפוסלת בראליסטיות. ידו של מי אוחזת במיקרופון? הקדמונים מספרים כי בסיתות היד הלבנה מוטבעת בצופן סודי תבנית ידו של הזוכה המיועד, ובבוא המועד, היא תתגלה לפניו ותתאים לו כמו יד לכפפה (שהיא בעצם יד). היד שזכתה לאחוז במיקרופון זהוב זה לעולמי עד היא ידו של טמיר אהרוני.

2018 מיקרופון הזהב כחגורת אגרוף- עוצב על ידי איתי צור (שחיגר). חריטת מיקרופון הזהב בוקעת מתוך חריטות עלים וציפורים על רקע טורקיז, תחת הכיתוב "פואטרי סלאם". כל זאת בחגורה גרנדיוזית אשר נעטפת סביב המשורר הזוכה. מי יזכה בחגורת האגרוף של הסלאם?

הסלאם הגדול

בסוף כל שנת סלאמים, שנמשכת מפברואר עד נובמבר, נערכים אירועי "מוקדמות" בערים השונות. מכל ארוע מוקדמות נבחר משורר אחד שמייצג את העיר בערב המסכם של השנה, הלא הוא "הסלאם הגדול". ב"סלאם הגדול" מוכתר משורר אחד כ"אלוף ישראל" וטס לפריז לייצג את הסצינה המקומית ב"גראנד סלאם" העולמי.

הגראנד סלאם בפריז

ארוע בארגונו וניצוחו של משורר וטיפוס רציני בשם פילוט לה-הוט ובו 16 משוררים מרחבי העולם מטיחים את מילותיהם בקהל משולהב. פרקטית, המשוררים מדברים בשפת ארצם ומאחוריהם יש כתוביות לאנגלית וצרפתית. נכון, זה קצת קל יותר למשוררים מארצות דוברות צרפתית אבל תמיד צריך לזכור ש –

THE POINTS ARE NOT THE POINT. THE POINT IS POETRY!